Als manager ben je je zich waarschijnlijk terdege bewust van de negatieve effecten van niet-betrokken werknemers. Wat je echter misschien niet weet, is hoe je de betrokkenheid van medewerkers kunt vergroten, zodat de mensen die je managet zich betrokken voelen in hun werk en in staat zijn om niet alleen aan de verwachtingen te voldoen, maar deze ook te overtreffen.
5 tips om uw werknemers te motiveren
Erken een goed uitgevoerde taak.
Als het gaat om het motiveren van jouw medewerkers, is er niet veel nodig om een ​​positieve boodschap over te brengen. Een simpele handeling als het prijzen van jouw teamleden voor het leveren van goed werk kan een enorme impact hebben op het moreel van de werknemers. De psychologie hierachter is duidelijk: positieve feedback helpt jouw ​​medewerkers zich gewaardeerd te voelen in hun rol. Wanneer iemand zich gewaardeerd voelt, zijn ze meer gemotiveerd om op hun hoogste niveau te blijven presteren.
Laat je medewerkers blijk geven van een gezonde mate van autonomie.
Onderzoek suggereert dat werknemers die een hogere mate van autonomie op de werkplek ervaren, ook hogere niveaus van werkgerelateerd welzijn rapporteren. Met name verhoogde flexibiliteit met betrekking tot waar het werk plaatsvindt, planning, werktempo en de volgorde waarin taken worden voltooid, droegen allemaal bij tot hogere niveaus van werknemerstevredenheid.
Betrek je medewerkers bij het stellen van doelen
Wanneer werknemers de doelen van het bedrijf begrijpen, is het gemakkelijker voor hen om te herkennen hoe hun acties rechtstreeks van invloed kunnen zijn op de voortgang in de richting van die doelen. Steeds vaker ontdekken we dat een sleutel tot het opbouwen van betrokkenheid in de meeste organisaties een focus op afstemming is. Ga er nooit vanuit dat medewerkers begrijpen en kunnen afstemmen op wat de organisatie nodig heeft.
Faciliteer respectvolle relaties.
Respect is een krachtige motivator in veel relaties, ook die tussen managers en hun medewerkers. Helaas voor veel organisaties zei 54 procent van de respondenten dat ze zich niet regelmatig gerespecteerd voelen door hun leiderschap. Het is dus duidelijk dat het nemen van de relatief kleine stap om jouw werknemers te respecteren niet alleen goede manieren zijn, het is ook goed zakelijk inzicht. Of je nu een-op-een met jouw medewerkers vergadert, ze een e-mail stuurt, feedback geeft of conflicten oplost, doe jouw deel om een ​​respectvolle uitwisseling aan te moedigen.
Heroverweeg jouw prestatiebeoordelingsproces
Prestatiebeoordelingen zijn één van de meest voorkomende instrumenten die door bedrijven en management worden gebruikt om het succes van werknemers te meten, waarbij ongeveer 91 procent van de organisaties een formeel beoordelingsproces omarmt. In theorie stellen deze beoordelingen het management in staat om aan te geven hoe goed een werknemer aan de verwachtingen voldoet, vorderingen maakt in de richting van hun doelen en bijdraagt ​​aan het succes van het bedrijf, allemaal in een poging de betrokkenheid te vergroten en de werknemer te motiveren om beter te presteren.